Verkeer en Infrastructuur
Verhalen
Station Lochem | |
![]() | Op 1 november 1865 werd staatsspoorlijn D van Zutphen naar Hengelo in gebruik genomen. De stoomtrein kon het station van Lochem binnenrijden. Lees meer >>> |
Exelse brug | |
![]() | De brug over het Twentekanaal in de weg van Laren naar Lochem heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. De video onderaan deze pagina geeft een mooi beeld van de (meer dan) 85 jaar van zijn bestaan. Enkele hoogtepunten uit die geschiedenis zijn:
|
Graaf Ottoweg | |
![]() | In 2007 was het 75 jaar geleden, dat een gedeelte van de middeleeuwse vestinggracht rond de binnenstad van Lochem onder het asfalt verdween. Het eens zo schilderachtige stadsgezicht, vereeuwigd op vele foto’s en ansichtkaarten, werd ingrijpend aangetast. Maar lelijk of niet, ook de nieuwe asfaltweg verscheen al gauw op ansichtkaarten… Lees meer >>> |
Voormalig station Harkelbrug (Laren – Almen) | |
![]() | Op 1 november 1865 werd de spoorlijn Zutphen-Lochem-Hengelo officieel geopend. Deze spoorwegverbinding was door de Staat aangelegd volgens de wet van 18 augustus 1860 (“Eerste Staatsaanleg”, Lijn D). Langs de spoorlijn bouwde de Staats Spoorwegen (SS) een flink aantal spoor- en baanwachterswoningen en enkele stationsgebouwen in vijf klassen, al naar gelang de grootte van de halteplaatsen. Lees meer >>> |
Het oude Postkantoor | |
![]() | Nadat het oude postkantoor op de Markt in 2003 was gesloten heeft het jarenlang leeggestaan, afgezien van een periode dat boekhandel Lovink er was ondergebracht, terwijl hun eigen pand voor instorten werd behoed. Nadat 'Tante Pos' er haar naam en bestaansrecht had verworven is het pand inmiddels thuisbasis voor drie huisartsenpraktijken. Lees meer >>> |
Pont over het kanaal bij de Mogezompsweg op de Armoede 1955 | |
![]() | Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Mogezompsebrug over het Twentekanaal verwoest. Het duurde tot 1958 voordat de brug werd herbouwd. Gedurende dertien jaar moesten van kinderen van de Armhoede, die in Nettelhorst op school gingen met een pont worden overgezet. Lees meer >>> |
Het rijwielbelastingplaatje | |
![]() | “Per 1 Augustus a.s. moeten alle rijwielen voorzien zijn van een nieuw rijwielbelastingmerk…”, zo begint een klein bericht in de krant van 25 juli 1932. Een bericht waar je bijna overheen leest, maar waarvan de strekking destijds toch van grote importantie was. Stel je maar eens voor dat je inderdaad te laat was met de aanschaf van een rijwielbelastingplaatje, ja, dan had je toch echt een probleem. Lees meer >>> |
Parkeren op de Kleine Markt | |
![]() | In de jaren na de Tweede Wereldoorlog werd de auto hét symbool van mobiliteit en bewegingsvrijheid, een luxegoed dat uiteindelijk binnen vrijwel ieders handbereik kwam. “In deze jaren verovert de auto niet alleen de harten van de consument, maar ook het stads- en straatbeeld”, zo kunnen we lezen in het boekje Lochem 1945-1970, Beelden van een kleine landstad in de nieuwe tijd. Lees meer >>> |
Verhalen
Tolhuisje in Zwiep | |
![]() | Vanaf circa 1830, toen de doorgaande rijkswegen in Nederland in goede staat waren gebracht, kwamen er vanuit de provincies initiatieven op gang om ook de regionale wegen te verbeteren. Dit gebeurde krachtens het ‘Reglement op de dienst der openbare Middelen van vervoer te lande’. Lees meer >>> |
De stoomtram Deventer – Borculo | |
![]() | Wie het weet kan nog op verschillende plekken zien hoe vroeger een tramlijn door Lochem liep, die Deventer met Borculo verbond. Via die lijn werden goederen vervoerd van en naar fabrieken en landbouwcoöperaties en werden toeristen gebracht naar de hotels en pensions die langs die lijn opbloeiden. Bedoelde tramlijn, die voortleeft in buslijn 56, was niet de enige. Lees meer >>> |