Verkeer en Infrastructuur
Verhalen
138 jaar OV-verbinding Deventer-Laren-Lochem-Borculo | |
138 Jaar OV-verbinding Deventer-Laren-Lochem-Borculo De stoomtram: het begin Lees meer >>> |
Voertuigmodellen | |
De collectie van het Historisch Genootschap omvat(te) een groot aantal bijzonder getrouwe miniatuur-modellen van wagens, karren, rijtuigen en rijdend materieel, vervaardigd door twee Lochemse amateurs. Lees meer >>> |
Twentekanaal | |
NB. Dit verhaal met bijbehorende beelden is samengevat in onderstaande zeer korte documentaire ('ZKD') 'Filmblik 7 Bruggen over het Twentekanaal'. Lees meer >>> |
Station Lochem | |
Op 1 november 1865 werd staatsspoorlijn D van Zutphen naar Hengelo in gebruik genomen. De stoomtrein kon het station van Lochem binnenrijden. Lees meer >>> |
Tolhuisje in Zwiep | |
Vanaf circa 1830, toen de doorgaande rijkswegen in Nederland in goede staat waren gebracht, kwamen er vanuit de provincies initiatieven op gang om ook de regionale wegen te verbeteren. Dit gebeurde krachtens het ‘Reglement op de dienst der openbare Middelen van vervoer te lande’. Lees meer >>> |
Voormalig station Harkelbrug (Laren – Almen) | |
Op 1 november 1865 werd de spoorlijn Zutphen-Lochem-Hengelo officieel geopend. Deze spoorwegverbinding was door de Staat aangelegd volgens de wet van 18 augustus 1860 (“Eerste Staatsaanleg”, Lijn D). Langs de spoorlijn bouwde de Staats Spoorwegen (SS) een flink aantal spoor- en baanwachterswoningen en enkele stationsgebouwen in vijf klassen, al naar gelang de grootte van de halteplaatsen. Lees meer >>> |
Het oude Postkantoor | |
Nadat het oude postkantoor op de Markt in 2003 was gesloten heeft het jarenlang leeggestaan, afgezien van een periode dat boekhandel Lovink er was ondergebracht, terwijl hun eigen pand voor instorten werd behoed. Nadat 'Tante Pos' er haar naam en bestaansrecht had verworven is het pand inmiddels thuisbasis voor drie huisartsenpraktijken. Lees meer >>> |
De stoomtram Deventer – Borculo | |
Wie het weet kan nog op verschillende plekken zien hoe vroeger een tramlijn door Lochem liep, die Deventer met Borculo verbond. Via die lijn werden goederen vervoerd van en naar fabrieken en landbouwcoöperaties en werden toeristen gebracht naar de hotels en pensions die langs die lijn opbloeiden. Bedoelde tramlijn, die voortleeft in buslijn 56, was niet de enige. Lees meer >>> |
Verhalen
Exelse brug | |
De brug over het Twentekanaal in de weg van Laren naar Lochem heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. De video onderaan deze pagina geeft een mooi beeld van de (meer dan) 85 jaar van zijn bestaan. Enkele hoogtepunten uit die geschiedenis zijn:
|
Graaf Ottoweg | |
In 2007 was het 75 jaar geleden, dat een gedeelte van de middeleeuwse vestinggracht rond de binnenstad van Lochem onder het asfalt verdween. Het eens zo schilderachtige stadsgezicht, vereeuwigd op vele foto’s en ansichtkaarten, werd ingrijpend aangetast. Maar lelijk of niet, ook de nieuwe asfaltweg verscheen al gauw op ansichtkaarten… Lees meer >>> |